Ångest

Bekymrad över något?

Vi är dömda att leva tillsammans med ångest, för vi behöver det för att forma vår vardag. Med detta syftar jag inte på ångesten som förknippas med rädsla, utan det som alltid finns, det vill säga självbedrägerin. Många försöker lura sig själva genom att placera sig själva under en kategori, som får människan att känna sig färdig, skapt och determinerat utan möjlighet till egna beslut. Som exempelvis: "Jag är känslig, så jag kan inte umgås med kaxiga människor". Men detta anser jag fel, eftersom den känsliga föds inte som "känslig" och den starka föds stark. det är heller inte uppfostran eller miljön som formar skapar vår karaktär samt personlighet. Det är vi själva som skapar våra beslut och handlingar! Det är lättare för en människa att påstå att någonting är förutbestämt, för att ursäkta det faktum att det är jobbidgt att besluta. Vi gömmer alltså oss själva bakom självbedrägeriet, för att slippa ansvar, friheten och ångesten.

Pessimisternas lära har rätt i att ifrågasätta människans förnuft, på grund av vår tillflykt genom alla genvägar. Men vi har faktiskt möjligheten att förändra vårt öde och våra liv att leva och detta genom att försöka se ångesten i vitögat och ta ansvar för vårt liv.

Människans bär livet i sina händer. Vi är de enda som kan forma det!

Vad har du på hjärtat?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0